Det Danske Reggio Emilia Netværks nyhedsbrev, ReFleksioner nr. 19 2019, er udkommet.
Mødet med den tredje pædagog
I ReFleksioner nummer 19 skriver Katharina Janum i artiklen Mødet med den tredje pædagog om nogle af sine indtryk fra deltagelsen i studieturen til Reggio Emilia i 2018. Katharina skriver bla. a, at det blev en øjenåbner, fordi man i Reggio Emilia fokuserer på processerne, mere end på de produkter, som børnene skaber.
Fra paprør til en historie om Uglen, musen og kaninen – eller fra hånden til hovedet
Naja på 9 år var på besøg i ReMida-teltet på Havnekulturfestivalen i Odense 25. og 26. maj 2019. Naja fik øje på nogle kraftige paprør, mærkede på dem, tog dem med til et bord sammen med forskeligt værktøj og nogle af de mange andre materialer, der var til rådighed. Og så udviklede Naja en fortælling om vigtigheden af at tage ansvar for hinanden, og hvordan man dermed kan udvikle venskaber, når man i fortællingen oplever Najas dyr med stor indføling tog stilling til de mange udfordringer, der omgav dem. Hvorefter de besluttede at vælge venskabet som den fælles fremtid.
Fokus på legens betydning for læring
I artiklen af Karin Eskesen om Fokus på legens betydning for læring fokuseres på læreplanen, forskning og den interesse mange forskellige grupper har i dette, samt hvilken betydning denne interesse får for den pædagogiske praksis.