Børnehaven og Skolen som et sted, hvor der forskes kan vel passende være overskriften for dette nummer af ReFleksioner.
I den internationale sammenhæng diskuteres dette tema. I kursus sammenhænge og i en del institutioners hverdag optager temaet børn og pædagoger.
I ReMida sammenhænge undersøges materialer og både store og små eksperimenterer med materialerne. Temaet går igen og igen i de artikler der er skrevet til dette nyhedsbrev. God læsning og måske får du lyst til at forske i dit arbejdsområde.
Helionautica er et eksperiment – et projekt – med 5-6 årige børn i atelieret i den kommunale børnehave Salvador Allende i Reggio Emilia i skoleåret 2006-2007.
Det var et komplekst forløb, der varede hele året, hvor børnene sammen med de voksne undersøgte naturen og solstrålerne. Børnene afprøvede forskellige undersøgelsesmåder – og ledte efter de mest effektive måder – som for at undersøgelserne så vanskelige, som muligt.
Igen et indblik i en praksis hvor forskning er omdrejningspunktet – så kom og hør, hvorledes børn og voksne forsker, når solens sammenhæng med naturen undersøges.
Indhold:
School as a place of research –
Børnehaver og skoler som steder, hvor der forskes
Af Karin Eskesen
ReFleksioner, ReMida og pædagogik
Af Kate Mikkelsen
Åbning af ReMida Center Odense den 6. oktober 2010
Af Karin Eskesen
ReMida åbning og en hilsen fra Det Italienske kulturinstitut i Danmark
Af Clara Bencivenga Trillmich
The Hundred Languages Of Children
Af Loris Malaguzzi
På opdagelse med prikker
Af Mette Thrane og Lene Brøndum
ReMida rager op
Kursusopslag: Helionautica